Een formele klacht is natuurlijk iets waar geen enkele organisatie blij van wordt of op zit te wachten. Hoe vervelend ook soms is het gewoon niet anders. Een formele procedure heeft pas zin als echt alles is geprobeerd om escalatie te voorkomen. Als dat het geval is kan een werknemer een klacht indienen. Wanneer dit gebeurt bijvoorbeeld in het geval van grensoverschrijdend gedrag is het van belang dat dit serieus wordt genomen. Een klacht is een onderdeel van een formele procedure en deze word behandeld door een klachtencommissie. Moitshepi kan op meerdere vlakken ondersteuning bieden in dit proces.
Ja, de werkgever is verantwoordelijk, zelfs als het ongepaste gedrag tussen collega’s onderling is. Artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet geeft aan dat als het grensoverschrijdende gedrag zich in een werk gerelateerde setting afspeelt de werkgever verantwoordelijk is. Zelfs als er geen duidelijke aanwijsbare oorzaak of veroorzaker is van het ongepaste gedrag is de werkgever alsnog verantwoordelijk. De werkgever zal dus een klachtencommissie moeten benoemen om de klacht te onderzoeken.