Skip to main content

Dialoogsessie

 Elke organisatie waar mensen samen werken heeft te maken met verschillen in normen en waarden. Ieder mens is uniek en bekijkt de realiteit door een eigen bril. Dit maakt samenwerken tot een grote kracht omdat we elkaars talenten en unieke skills kunnen benutten voor het zelfde doel. Het maakt het ook lastig want wat voor de één acceptabel is geld voor de ander als grensoverschrijdend. Samen in gesprek gaan over de normen en waarden binnen de organisatie kan zorgen voor meer harmonie. Door inzicht te hebben in de verschillende perspectieven krijg je helder wat je als organisatie wel ok vind en wat juist niet. 
Tijdens een dialoog sessies gaan we dieper in op dit soort vragen en gaan we als team of afdeling met elkaar in gesprek.
Een praktijkvoorbeeld, een collega op een afdeling van een media bedrijf had erge hoge verwachtingen van zichzelf en ook van zijn collega’s. Als hij niet helemaal happy was met het werk van zijn collega’s kon hij best intens zijn ongenoegen laten blijken. Een van de manieren waarop hij dat deed was met deuren slaan. Zijn collega’s zeiden daar niets over, ze kende hem  en dit deed hij nou eenmaal. Wie wil je als organisatie zijn, hoe laat je iedereen in zijn of haar waarde en waar trek je een grens.

Waarom is dit nuttig voor uw organisatie

Samen in gesprek gaan om te verkennen welke omgangsvormen wel en niet passend zijn of voelen laat zien dat je een veilig werk klimaat belangrijk vind en dat je de input van de medewerkers op prijs stelt. Een dialoog sessie kan ook een goede stap zijn om beleid te creëren aangaande grensoverschrijdend gedrag waar iedereen zich in kan vinden.
Om even terug te komen op het praktijk voorbeeld, na de dialoog sessie waarin onder andere de vraag naar boven kwam is het hard dicht slaan van een deur nou grensoverschrijdend of niet… Die vraag heeft er voor gezorgd dat er een lichtje is gaan branden bij de betreffende collega. Hij had zich helemaal niet gerealiseerd dat hij met zijn gedrag z’n impact had op de sfeer. Hij schrok vooral van het idee dat zijn collega’s zich wellicht niet veilig genoeg voelden om hem op zijn gedrag aan te spreken. Hij heeft beterschap beloofd wat de sfeer en productiviteit ten goede is gekomen.
 

Dialoogsessie

 Elke organisatie waar mensen samen werken heeft te maken met verschillen in normen en waarden. Ieder mens is uniek en bekijkt de realiteit door een eigen bril. Dit maakt samenwerken tot een grote kracht omdat we elkaars talenten en unieke skills kunnen benutten voor het zelfde doel.
Samenwerken is ook lastig want wat voor de één acceptabel is geld voor de ander als grensoverschrijdend. Samen in gesprek gaan over de normen en waarden binnen de organisatie kan zorgen voor meer harmonie. Door inzicht te hebben in de verschillende perspectieven krijg je helder wat je als organisatie wel ok vind en wat juist niet. 
Tijdens een dialoog sessies gaan we dieper in op dit soort vragen en gaan we als team of afdeling met elkaar in gesprek.
Een praktijkvoorbeeld, een collega op een afdeling van een media bedrijf had erge hoge verwachtingen van zichzelf en ook van zijn collega’s. Als hij niet helemaal happy was met het werk van zijn collega’s kon hij best intens zijn ongenoegen laten blijken. Een van de manieren waarop hij dat deed was met deuren slaan. Zijn collega’s zeiden daar niets over, ze kende hem  en dit deed hij nou eenmaal. Wie wil je als organisatie zijn, hoe laat je iedereen in zijn of haar waarde en waar trek je een grens.

Waarom is dit nuttig voor uw organisatie

Samen in gesprek gaan om te verkennen welke omgangsvormen wel en niet passend zijn of voelen laat zien dat je een veilig werk klimaat belangrijk vind en dat je de input van de medewerkers op prijs stelt. Een dialoog sessie kan ook een goede stap zijn om beleid te creëren aangaande grensoverschrijdend gedrag waar iedereen zich in kan vinden.
Om even terug te komen op het praktijk voorbeeld, na de dialoog sessie waarin onder andere de vraag naar boven kwam is het hard dicht slaan van een deur nou grensoverschrijdend of niet… Die vraag heeft er voor gezorgd dat er een lichtje is gaan branden bij de betreffende collega. Hij had zich helemaal niet gerealiseerd dat hij met zijn gedrag z’n impact had op de sfeer. Hij schrok vooral van het idee dat zijn collega’s zich wellicht niet veilig genoeg voelden om hem op zijn gedrag aan te spreken. Hij heeft beterschap beloofd wat de sfeer en productiviteit ten goede is gekomen.

Hoe ziet een dialoog sessie er uit

Een dialoog sessie kan verschillende vormen hebben afhankelijk van de organisatie en het doel van de sessie.
De essentie van de dialoog sessie is dat we met elkaar in gesprek gaan om te onderzoeken wat de normen en waarden zijn bij jullie medewerkers en hoe dat past binnen de organisatie. Wat is ok, of wat is juist niet ok, hoe ga je er mee om als je iets observeert wat niet goed voelt. Om daar achter te komen gebruiken we verschillende interactieve tools die kunnen helpen om daar dieper inzicht in te krijgen.

1. Even voorstellen

We beginnen elke dialoog sessie met elkaar leren kennen dus dat betekent even voorstellen. Wie ben ik en wat komt Moitshepi vertrouwenswerk doen bij jullie organisatie en wat is het doel van de dialoog sessie.

2. Een presentatie

We beginnen met een korte presentatie met verschillende praktijk voorbeelden van gepast of ongepast gedrag. Dit heeft het doel om mensen aan het denken te zetten. Wat is wel ok en wat niet.

3. Interactieve input

We gebruiken interactieve tools om  de verschillende perspectieven van de medewerkers omtrent de gegeven voorbeelden in kaart te brengen. Daarna gaan we hierover met elkaar in gesprek.

4 Delen

Na dat we de verschillen in perspectieven van de medewerkers hebben onderzocht komen we tot een conclusie van wat wel en wat niet wenselijk of gepast is binnen jullie organisatie.

5. Inventariseren

Nu duidelijk is wat wel en niet kan en we dat allemaal hebben geïnventariseerd leggen we dat vast en gaan we kijken of het compleet is.

6. Afspraken

We zijn er uit en dus maken we heldere afspraken met elkaar. Hoe gaan we er mee om als er iemand toch ongepast gedrag vertoont.

7. Vragen

Er is ruimte voor vragen en daarna eindigen we de sessie met een korte samenvatting van het geen we hebben gedaan.

8. Rapportage

Met de input de dialoog sessie maak ik een rapport met wat aanbevelingen die geïmplementeerd kunnen worden in het beleid.

Een dialoog sessie dat wil ik wel, hoe nu verder?

Wil je als organisatie met elkaar in gesprek gaan door middel van een begeleide dialoog sessie of ben je geïnteresseerd  in de workshop “veilig werken” en hoe om te gaan met grensoverschrijdend gedrag Wij zijn uw organisatie graag van dienst. De eerste stap is een kennismaking en het bespreken van de wensen en verwachtingen van de dialoog sessie. Elke dialoog sessie is weer anders en aangepast op de specifieke behoefte van de organisatie. Neem gerust contact op we reageren binnen 24 uur op een aanvraag en vaak kunnen we snel een afspraak inplannen om kennis te maken.

De kosten

Een dialoog sessie heeft verschillende vormen afhankelijk van de grootte van de groep, het doel van de sessie en de wensen van de organisatie. We willen graag transparant zijn over de kosten dus maken wij altijd vooraf een offerte. Naaste de financiële investering vraagt een sessie ook wat tijd, meestal bestaat deze uit een half dagdeel.
Een dialoog sessie is een ook een preventief middel wat kan helpen om onderliggende spanningen op te lossen. Dit verhoogt de harmonie binnen een afdeling of organisatie en dat kan onder andere helpen met het voorkomen van ziekte verzuim.
Wilt u gebruik maken van onze andere diensten neem dan gerust contact met ons op.
 

Een dialoog sessie dat wil ik wel, hoe nu verder?

Wil je als organisatie met elkaar in gesprek gaan door middel van een begeleide dialoog sessie of ben je geïnteresseerd  in de workshop “veilig werken” en hoe om te gaan met grensoverschrijdend gedrag Wij zijn uw organisatie graag van dienst. De eerste stap is een kennismaking en het bespreken van de wensen en verwachtingen van de dialoog sessie. Elke dialoog sessie is weer anders en aangepast op de specifieke behoefte van de organisatie. Neem gerust contact op we reageren binnen 24 uur op een aanvraag en vaak kunnen we snel een afspraak inplannen om kennis te maken.

De kosten

Een dialoog sessie heeft verschillende vormen afhankelijk van de grootte van de groep, het doel van de sessie en de wensen van de organisatie. We willen graag transparant zijn over de kosten dus maken wij altijd vooraf een offerte. Naaste de financiële investering vraagt een sessie ook wat tijd, meestal bestaat deze uit een half dagdeel.
Een dialoog sessie is een ook een preventief middel wat kan helpen om onderliggende spanningen op te lossen. Dit verhoogt de harmonie binnen een afdeling of organisatie en dat kan onder andere helpen met het voorkomen van ziekte verzuim.
Wilt u gebruik maken van onze andere diensten neem dan gerust contact met ons op.