Skip to main content

Mediation bij grensoverschrijdend gedrag

In gesprek blijven met elkaar is vaak de juiste weg om tot een gedegen oplossing te komen. Als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag lopen de gemoederen vaak hoog op. Dan is het vaak lastig om heldere afspraken te maken. Een mediator van Moitshepi is onafhankelijk en kan ondersteuning bieden.
Als het gaat om grensoverschrijdend gedrag hebben mensen vaak heel verschillende ervaringen. Het kan een uitdaging zijn als mensen verschillende herinneringen aan hun gedrag hebben. Als er grote verschillen zijn in de ervaringen en als mensen het niet eens kunnen worden over wat er is gebeurd, hoe kun je dan werken aan het maken van heldere afspraken voor de toekomst. Een bemiddelaar zet zich in om een gesprek op gang te brengen en voor wat structuur te zorgen.
Een mediator heeft een uit gezoomde en neutrale kijk en gebruikt dat om de verschillende kanten en aspecten van een zaak te bekijken. De bemiddelaar is dus volledig onafhankelijk en heeft als doel om 2 partijen te helpen verder te komen. Bij ongewenst gedrag is het vaak nodig dat er op een gegeven moment een gesprek plaatsvindt tussen melder en de gene waartegen melding word gedaan. De percepties lopen echter vaak uiteen en het kan handig zijn als er een onafhankelijke partij is die boven de verschillende percepties en belangen uit kan zoomen om tot een goede oplossing te komen.
Een praktijkvoorbeeld, een werknemer bij een muziekschool ervaarde dat ze niet geaccepteerd werd door de nieuwe manager. In haar beleving had de nieuwe manager het op haar gemunt. De werknemer is na een gesprek met de interne vertrouwenspersoon naar H.R. gegaan om haar beklag te doen. De werknemer was zo ontdaan dat ze zich bijna had ziek gemeld. Human Ressources stelde voor het gesprek aan te gaan met de manager met ondersteuning van een mediator. De manager gaf aan juist erg tevreden te zijn met de werknemer en daarom wat meer van haar te vragen omdat hij het gevoel had op haar te kunnen bouwen. Twee compleet verschillende belevingen… Het gesprek heeft veel op kunnen lossen door wat heldere afspraken te maken.

Mediation bij grensoverschrijdend gedrag

In gesprek blijven met elkaar is vaak de juiste weg om tot een gedegen oplossing te komen. Als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag lopen de gemoederen vaak hoog op. Dan is het vaak lastig om heldere afspraken te maken. Een mediator van Moitshepi is onafhankelijk en kan ondersteuning bieden.
Als het gaat om grensoverschrijdend gedrag hebben mensen vaak heel verschillende ervaringen. Het kan een uitdaging zijn als mensen verschillende herinneringen aan hun gedrag hebben. Als er grote verschillen zijn in de ervaringen en als mensen het niet eens kunnen worden over wat er is gebeurd, hoe kun je dan werken aan het maken van heldere afspraken voor de toekomst. Een bemiddelaar zet zich in om een gesprek op gang te brengen en voor wat structuur te zorgen.
Een mediator heeft een uit gezoomde en neutrale kijk en gebruikt dat om de verschillende kanten en aspecten van een zaak te bekijken. De bemiddelaar is dus volledig onafhankelijk en heeft als doel om 2 partijen te helpen verder te komen. Bij ongewenst gedrag is het vaak nodig dat er op een gegeven moment een gesprek plaatsvindt tussen melder en de gene waartegen melding word gedaan. De percepties lopen echter vaak uiteen en het kan handig zijn als er een onafhankelijke partij is die boven de verschillende percepties en belangen uit kan zoomen om tot een goede oplossing te komen.
Een praktijkvoorbeeld, een werknemer bij een muziekschool ervaarde dat ze niet geaccepteerd werd door de nieuwe manager. In haar beleving had de nieuwe manager het op haar gemunt. De werknemer is na een gesprek met de interne vertrouwenspersoon naar H.R. gegaan om haar beklag te doen. De werknemer was zo ontdaan dat ze zich bijna had ziek gemeld. Human Ressources stelde voor het gesprek aan te gaan met de manager met ondersteuning van een mediator. De manager gaf aan juist erg tevreden te zijn met de werknemer en daarom wat meer van haar te vragen omdat hij het gevoel had op haar te kunnen bouwen. Twee compleet verschillende belevingen… Het gesprek heeft veel op kunnen lossen door wat heldere afspraken te maken.

Wat doet een mediator

Een mediator heeft een aantal verschillende taken, in essentie moeten we er voor zorgen dat 2 partijen met verschillende belangen samen tot een goede oplossing komen.
We kijken naar de feiten, wat de effecten zijn geweest en we gaan met elkaar in gesprek. Tijdens dit gesprek zorgen we er voor dat alle belangen worden gehoord en zorgen we voor structuur. Eventueel kan de melder of de aangeklaagde tijdens dit proces worden bijgestaan door een interne of externe vertrouwenspersoon.
Een mediator gaat kijken naar de volgende aspecten om overzicht te krijgen over de situatie.

1. Wat is er feitelijk gebeurt en wanneer is dat gebeurt.

Om tot een goede oplossing te komen is het belangrijk dat we helder hebben wat er precies is gebeurt. We kijken daarbij puur naar de feiten en de chronologische volgorde van de feiten. We horen beide kanten van het verhaal. Zowel de melder als degene waartegen melding word gedaan krijgen de kans om hun verhaal te doen. Dat gesprek vind altijd los van elkaar plaats. Dit doen we om een helder inzicht te krijgen in wat er exact is gebeurt wat tot de melding heeft geleid.

2. Hoe heeft de ander dat ervaren.

Wat zijn de gevoelens of gedachten die bij de melder naar boven zijn gekomen die hebben geleid tot het doen van een melding.  Wat zijn de gevoelens en gedachten van de aangeklaagde. Het is belangrijk om naast de feiten te luisteren naar de interne beleving van beide partijen.  Ieder mens is anders en dat zorgt er voor dat de belevering en ervaring ook vaak heel anders is. De aangeklaagde heeft wellicht helemaal niet de intentie om de melder tekort te doen of is zich van geen kwaad bewust ondanks dat het gedrag wel als ongepast kan worden ervaren bij de melder.

3. Wat was de reactie die daaruit ontstond.

De feiten gekleurd door onze eigen ervaringen en emoties leiden vaak tot acties. Bijvoorbeeld, een leiding gevende sloeg de deur dicht (feit) ik voelde me daardoor erg onveilig en (gevoel) hierdoor ga ik de leidinggevende uit de weg en durf ik niet meer terug te koppelen terwijl dit wel belangrijk is in mijn functie(actie) Het is goed om een helder overzicht te krijgen van de acties die gedaan zijn door beide partijen wellicht gekleurd door een eigen interpretatie van de feiten.

4. Zoeken naar een uitkomst die voor iedereen werkbaar is.

Nu alle feiten, belangen en emoties zijn geïnventariseerd gaan we op zoek naar een goede oplossing. Het is belangrijk dat er een oplossing komt waar ieder zich in kan vinden zo dat de harmonie weer terug keert. Dit gebeurt door met elkaar in gesprek te gaan.  Beide partijen kunnen eventueel wensen op tafel leggen. Samen gaan we kijken hoe we tot een oplossing kunnen komen en wellicht is het nodig dat daarbij afspraken worden gemaakt. De mediator zet alle gemaakte op papier in een overeenkomst.

Ik heb een mediator nodig maar hoe nu verder?

Als er een situatie is waarbij mediation gewenst is kan Moitshepi uw organsatie van dienst zijn. We reageren binnen 24 uur op een aanvraag en vaak kunnen we snel een afspraak inplannen.
Moitshepi wil uw organisatie graag van dienst zijn en transparantie is daarbij ook belangrijk. Om belangenverstrengelingen te voorkomen doen wij geen mediation als we bij de betreffende organisatie betrokken zijn bij de casuïstiek als externe vertrouwenspersoon. Wij kunnen in dat geval uiteraard een goede mediator aanraden.

De kosten

In het geval van mediation reken we een uurtarief. Na de kennismaking zullen wij een offerte maken gebaseerd op een inschatting van het aantal uren. Vaak zijn er 2 a 3 uur nodig om te inventariseren en de afzonderlijke gesprekken te hebben met zowel de melder als de aangeklaagde. Daarnaast is nog 2 uur nodig met het mediation gesprek en de rapportage.
Met goede mediation kunnen problemen vaak opgelost worden voor het escaleert. Dit heeft veel voordelen die op de lange termijn kosten besparen. Denk hierbij aan het voorkomen van ziekte verzuim of een formele procedure zoals een klacht. Mediation is ook erg effectief om de harmonie weer te laten terug keren binnen een organisatie.
Wilt u gebruik maken van onze andere diensten neem dan gerust contact met ons op.
 

Ik heb een mediator nodig maar hoe nu verder?

Als er een situatie is waarbij mediation gewenst is kan Moitshepi uw organsatie van dienst zijn. We reageren binnen 24 uur op een aanvraag en vaak kunnen we snel een afspraak inplannen.
Moitshepi wil uw organisatie graag van dienst zijn en transparantie is daarbij ook belangrijk. Om belangenverstrengelingen te voorkomen doen wij geen mediation als we bij de betreffende organisatie betrokken zijn bij de casuïstiek als externe vertrouwenspersoon. Wij kunnen in dat geval uiteraard een goede mediator aanraden.

De kosten

In het geval van mediation reken we een uurtarief. Na de kennismaking zullen wij een offerte maken gebaseerd op een inschatting van het aantal uren. Vaak zijn er 2 a 3 uur nodig om te inventariseren en de afzonderlijke gesprekken te hebben met zowel de melder als de aangeklaagde. Daarnaast is nog 2 uur nodig met het mediation gesprek en de rapportage.
Met goede mediation kunnen problemen vaak opgelost worden voor het escaleert. Dit heeft veel voordelen die op de lange termijn kosten besparen. Denk hierbij aan het voorkomen van ziekte verzuim of een formele procedure zoals een klacht. Mediation is ook erg effectief om de harmonie weer te laten terug keren binnen een organisatie.
Wilt u gebruik maken van onze andere diensten neem dan gerust contact met ons op.