Skip to main content

Een formele klacht wat nu!

Een formele klacht is natuurlijk iets waar geen enkele organisatie blij van wordt of op zit te wachten.  Hoe vervelend ook soms is het gewoon niet anders. Een formele procedure heeft pas zin als echt alles is geprobeerd om escalatie te voorkomen. Als dat het geval is kan een werknemer een klacht indienen.  Wanneer dit gebeurt bijvoorbeeld in het geval van  grensoverschrijdend gedrag is het van belang dat dit serieus wordt genomen. Een klacht is een onderdeel van een formele procedure en deze word behandeld door een klachtencommissie. Moitshepi kan op meerdere vlakken ondersteuning bieden in dit proces.

Klachtencommissie

Als er een formele klacht wordt ingediend is de werkgever verplicht om deze te onderzoeken door de klachten commissie te benoemen. Het liefst wil je dat voorkomen en elke goede werkgever zal z’n best doen om personeel te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Wanneer er sprake is van ongepast gedrag tussen werknemers is dat nadelig voor iedereen, als dit niet adequaat wordt geadresseerd en waar kan gede-escaleerd is de formele klacht de volgende stap.

Is de werkgever verantwoordelijk?

Ja, de werkgever is verantwoordelijk, zelfs als het ongepaste gedrag tussen collega’s onderling is. Artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet geeft aan dat als het grensoverschrijdende gedrag zich in een werk gerelateerde setting afspeelt de werkgever verantwoordelijk is.  Zelfs als er geen duidelijke aanwijsbare oorzaak of veroorzaker is van het ongepaste gedrag is de werkgever alsnog verantwoordelijk. De werkgever zal dus een klachtencommissie moeten benoemen om de klacht te onderzoeken.

Een formele klacht wat nu!

Een formele klacht is natuurlijk iets waar geen enkele organisatie blij van wordt of op zit te wachten.  Hoe vervelend ook soms is het gewoon niet anders. Een formele procedure heeft pas zin als echt alles is geprobeerd om escalatie te voorkomen. Als dat het geval is kan een werknemer een klacht indienen.
Wanneer dit gebeurt bijvoorbeeld in het geval van  grensoverschrijdend gedrag is het van belang dat dit serieus wordt genomen. Een klacht is een onderdeel van een formele procedure en deze word behandeld door een klachtencommissie. Moitshepi kan op meerdere vlakken ondersteuning bieden in dit proces.

Klachtencommissie

Als er een formele klacht word ingediend is de werkgever verplicht om deze te onderzoeken door de klachten commissie te benoemen. Het liefst wil je dat voorkomen en elke goede werkgever zal z’n best doen om personeel te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Wanneer er sprake is van ongepast gedrag tussen werknemers is dat nadelig voor iedereen, als dit niet adequaat wordt geadresseerd en waar kan gede-escaleerd is de formele klacht de volgende stap.

Is de werkgever verantwoordelijk?

Ja, de werkgever is verantwoordelijk, zelfs als het ongepaste gedrag tussen collega’s onderling is. Artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet geeft aan dat als het grensoverschrijdende gedrag zich in een werk gerelateerde setting afspeelt de werkgever verantwoordelijk is.  Zelfs als er geen duidelijke aanwijsbare oorzaak of veroorzaker is van het ongepaste gedrag is de werkgever alsnog verantwoordelijk. De werkgever zal dus een klachtencommissie moeten benoemen om de klacht te onderzoeken.

Wat doet de klachtencommissie.

Als er een klacht binnen komt bij de klachtencommissie dan zal deze eerst gaan bepalen of de klacht ook daadwerkelijk in behandeling genomen kan worden. In sommige gevallen is er geen grond en zal de klacht dus niet in behandeling worden genomen. In andere gevallen wel en dan gaat de commissie onderzoeken of er ontvankelijkheid voor de klacht is, Dit houdt in dat er getoetst wordt of de klacht aansluit bij de gedragscode en beleid van de organisatie.
Elk verhaal heeft 2 kanten en de klachtencommissie zal dus beide kanten van het verhaal willen onderzoeken. Alle betrokkenen zullen ook moeten worden geïnformeerd. Er zal doormiddel van een hoorzitting hoor en wederhoor  plaatsvinden met de klager en de aangeklaagde. Dit heeft als doel om een helder inzicht te krijgen in de aard van de klacht.

De uitkomst van de klachtencommissie

Wanneer de klachtencommissie heeft besloten de klacht in behandeling te nemen en als het onderzoek is gedaan, komt de klachtencommissie tot een conclusie over de ontvankelijkheid van de klacht.

De klacht word ontvankelijk verklaard

De klacht is getoetst op ontvankelijkheid en valt binnen de gedragscode of het geldende beleid aangaande ongewenste omgangsvormen. Na hoor en wederhoor en onderzoek zal de commissie een rapport opstellen. Er zal tevens een passend advies gegeven worden voor de directie of bestuur van de organisatie omtrent de ingediende klacht.

De klacht word niet ontvankelijk verklaard

De klacht valt niet binnen de gedragscode of het beleid en zal dus niet ontvankelijk worden verklaard. De commissie kan wel een advies uit brengen. Er kunnen verschillende reden zijn dat er geen ontvankelijkheid is. Zo kan het zijn dat de klager bijvoorbeeld niet alle stappen van de-escalatie heeft doorlopen of dat de termijn is verstreken.

Wat kan Moitshepi voor u doen

Wij kunnen u op meerdere vlakken ondersteunen waar het gaat om de klachtencommissie. We kunnen de volledige klachtencommissie vormen en de klacht voor u onderzoeken maar wij kunnen ook een onderdeel uitmaken van de commissie. De commissie bestaat meestal uit 3 mensen die elk ervaren zijn in het toetsen van klachten en het toepassen van hoor en wederhoor. Wij werken ook samen met een jurist die adviseert of ook zitting heeft in de klachtencommissie.
Mocht u interesse hebben dan maken we graag kennis met u en uw organisatie.

Wat kan Moitshepi voor u doen

Wij kunnen u op meerdere vlakken ondersteunen waar het gaat om de klachtencommissie. We kunnen de volledige klachtencommissie vormen en de klacht voor u onderzoeken maar wij kunnen ook een onderdeel uitmaken van de commissie. De commissie bestaat meestal uit 3 mensen die elk ervaren zijn in het toetsen van klachten en het toepassen van hoor en wederhoor. Wij werken ook samen met een jurist die adviseert of ook zitting heeft in de klachtencommissie.
Mocht u interesse hebben dan maken we graag kennis met u en uw organisatie.